Skollunch

Här hittar du aktuell matsedel.

Vecka 8

Måndag
Spagetti och köttfärssås

Kycklinggryta med ris och kokt broccoli

Fiskpinnar och potatis

Kålpudding, potatis, sås och lingonsylt

Soppa för en kulle dag, Hembakt bröd, ost, frukt

Vecka 9

Måndag
Pytt i panna med rödbetor och stekt ägg

Korv och stuvade makaroner

Fisk och potatis med äggsås

Köttgryta med ris

Soppa, hembakt bröd, frukt

Till varje måltid serveras även sallad och grönsaker. På fredagar serveras även efterrätt.

Hos oss serveras alltid hemlagad, varierad och nyttig mat. Eleverna får självklart vara med och påverka menyn.

I Livsmedelsverkets skrift ”Bra mat i skolan” finns råd om hur ofta olika rätter bör serveras och vilka livsmedel som är lämpliga att välja för att servera hållbara och näringsriktiga skolmåltider. Skriften innehåller även råd kring servering, matsalsmiljö och pedagogik och är en av våra utgångspunkter när det gäller våra skolluncher.

Elever som äter bra presterar bättre i skolan. Vi är därför lyhörda för våra elevers tankar och önskemål när det gäller skollunchernas utformning. Nöjda elever är glada elever.

Under vårterminen bjuder våra äldre elever övriga skolan på en riktig festmåltid, detta som ett avslutande hem- och kunsumentkunskapsprojekt. det hela är naturligtvis en mycket uppskattad händelse.